Tematyka ochrony środowiska jest coraz częściej poruszanym obszarem. Małe i duże firmy z całego świata wdrażają ekologiczne działania. Przemysł drukarski nie pozostaje bierny – pojawia się druk ekologiczny. Co to jest i jak wspiera utrzymanie zdrowia naszej planety? Przeczytaj.

Ekologia jeszcze nigdy nie była tak mocno w centrum uwagi. Zmiany klimatyczne postępują szybko i dają o sobie coraz mocniej znać. Do najpoważniejszych problemów klimatycznych można zaliczyć topnienie lodowców czy występowanie ekstremalnych zjawisk pogodowych.

Wychodzimy wyzwaniom naprzeciw. Mówiąc “druk ekologiczny”, mamy na myśli dwa elementy:

  1. Papier ekologiczny

Na samym początku warto rozwiać mit, że papier ekologiczny jest gorszej jakości, niż zwykły papier offsetowy czy kredowy. Wytwarzany jest z włókien makulaturowych, celulozowych i drzewnych wysokiej jakości, dzięki czemu jest trwały i wytrzymały. Od klasycznych kartek różni się za to: strukturą, wagą i grubością kartek, a także ich kolorem czy też ceną. Druk ekologiczny wyróżnia się na tle innych rodzajów druku.

Papier ekologiczny postrzegany jest jako szary lub brązowy i rzadko kojarzony z innymi kolorami. Tymczasem na rynku znaleźć można szeroką gamę kolorów papieru ekologicznego. Z drugiej jednak strony, coraz częściej sygnowanie swojej marki jako “eko” jest korzystne. Oznacza to, że budowanie wizerunku firmy dbającej o środowisko może wymagać silnego i częstego sygnowania swojego “proekologicznego” charakteru.

Czy wiesz, ile drzew trzeba wyciąć aby wytworzyć 1 tonę papieru? Czy zdajesz sobie sprawę, ile wody trzeba zużyć w procesie produkcji tego papieru?

1 tona papieru to 20 wyciętych dużych drzew i 30 tysięcy zużytych litrów wody. Do tego dochodzi bardzo duże zużycie ropy i prądu. Produkcja ekologicznego papieru z 1 tony makulatury pozwala zaoszczędzić 25 tysięcy litrów wody, 1500 litrów ropy i około 4000 kWh prądu.

  1. Eko atrament

Istnieje kilka nowych rodzajów atramentów, które w przemyśle drukarskim są ekologiczne. Do przykładowych można zaliczyć atramenty tworzone na bazie wody, w technologii lateksowej. Są bezwonne i nieszkodliwe, można też bezpiecznie przy nich pracować (również przy zamkniętych oknach). Innym przykładem jest druk offsetowy UV – niedawno wynaleziona rewolucyjna technika druku, której jedną z głównych zalet jest ekologiczny, bezrozpuszczalnikowy tusz. Oznacza to, że w trakcie wydruku nie wydobywają się żadne toksyczne opary, które mogłyby szkodzić środowisku lub człowiekowi.

Ekologiczny atrament stanowi więc bezpośrednią wartość zarówno dla środowiska, jak i człowieka. Można wykorzystywać go w pracy bez obawy o uszczerbek na zdrowiu.

Druk ekologiczny – czy warto?

Przede wszystkim należy sobie zadać pytanie: Czy Twoja firma utożsamia się z ochroną i troską o środowisko? Jeśli tak, można przejść do kroku numer dwa, czyli analizy jakości produktu, jego ceny, dostępności itd. Potem zostaje podjęcie decyzji: Czy wdrażać i jak promować?

Niewątpliwie na rynku można dostrzec coraz większy popyt na produkty ekologiczne. Powodem jest zarówno moda na takie produkty, jak i chęć czynienia dobra i troska o klimat. Jeżeli chcesz zadbać o środowisko, z pewnością znajdziesz klientów, którzy będą chcieli Ci w tym pomóc. Prawdopodobnie, z biegiem czasu, będzie ich coraz więcej.